söndag 19 februari 2012

Bakning!!!

nu är det Söndag och en ny dag imorgon. Efter en hel veckas ledighet så börjar man ju jobba igen. Hela veckan har vi varit och badat och även varit på Leos lekland i växjö. Mycket givande vecka om jag får säga det själv... Nu till mitt pyssel...har bakat goa kakor ..så gott! Receptet kommer här nere.
Det här är recept ifrån en härlig blogg jag följer Bagerskan. Gå gärna in på den. Detta var ljuvligt gott. Jag bakade även rulltårta med!! Fast det tog jag ingen bild på.
– whoopisar
ca 20 st

100g smör
1½ dl socker
3½ dl vetemjöl
2 tsk vaniljsocker
1 tsk bakpulver
1 tsk bikarbonat
1 tsk salt
1 ägg
1 dl grädde
+ ev. ½ - 1 dl mjölk
lite röd pastafärg/hushållsfärg

Värm upp ugnen till 175 grader och plocka fram två bunkar. Vispa socker och smör poröst i en bunke och tillsätt ägget. Blanda mjöl, bakpulver, bikarbonat, salt, vaniljsocker i den andra bunken och vänd sedan ner de torra ingredienserna i äggsmeten. Sist tillsätter du grädden + ev mjölken om smeten känns väldigt tjock.

Spritsa sedan ut klickar i samma storlek som en femkrona på ett bakplåtspapper. Det går också att klicka ut dem med en sked om man inte är så noga med formen.  Grädda dem i 10 minuter och låt dem sedan svalna.
Vill du få till hjärtformar men liksom jag misslyckas så kan du utan problem trycka ut små hjärtan med hjälp av en pepparkaksform!

Trevlig Söndag!!
Victoria

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar